Lo fatal

Dichoso el árbol que es apenas sensitivo,
y más la piedra dura, porque ésta ya no siente,
pues no hay dolor más grande que el dolor de ser vivo,
ni mayor pesadumbre que la vida consciente.
 
Ser, y no saber nada, y ser sin rumbo cierto,
y el temor de haber sido y un futuro terror...
Y el espanto seguro de estar mañana muerto,
y sufrir por la vida y por la sombra y por
 
lo que no conocemos y apenas sospechamos,
y la carne que tienta con sus frescos racimos
y la tumba que aguarda con sus fúnebres ramos,

¡y no saber adónde vamos,
ni de dónde venimos...!


Rubén Darío, 'Cantos de Vida y Esperanza' (1905)

Fatality

The tree is happy because it is scarcely sentient;
the hard rock is happier still, it feels nothing:
there is no pain as great as being alive,
no burden heavier than that of conscious life.

To be, and to know nothing, and to lack a way,
and the dread of having been, and future terrors…
And the sure terror of being dead tomorrow,
and to suffer all through life and through the darkness,

and through what we do not know and hardly suspect…
And the flesh that temps us with bunches of cool grapes,
and the tomb that awaits us with its funeral sprays,

and not to know where we go,
nor whence we came!…

(translated by Lysander Kemp)


Rubén Darío, pseudonym of Félix Rubén García Sarmiento, was an influential Nicaraguan poet, journalist, and diplomat. He was born on 18 January 1867, and died in 1916.
He is recognized as the leader of Modernism, the Spanish-American literary current that flourished in Latin America during the 1800s.

In this poem, Rubén Darío tries to describe his feelings about being human and how sad and depressing it is to live in our state.
Better to live as an inanimate object because it is not forced to go through life aware of its tragedy and the terror that derives from it,
A rock or a tree does not have existential problems: they do not have to worry about their fate because they are lucky enough not to be “sentient”. They can exist without questioning their own destiny.
This poem is a series of unfinished thoughts, which represent the state of mind in which we experience the uncertainty of our own existence.

Fatalità

Felice l’albero che è appena senziente,
e più ancora la dura pietra perché non sente affatto,
perché non c’è dolore più grande del dolore di essere vivi,
né maggior afflizione della vita cosciente.

Essere e nulla sapere, non avere una direzione certa
e il timore di ciò che è stato, e il terrore di ciò che sarà …
e la paura indiscussa di essere morto domani,
e soffrire per la vita e per la tenebra e per …

per ciò che non sappiamo e appena sospettiamo
e la carne che tenta coi suoi freschi grappoli
e la tomba che attende coi suoi fiori funebri,

e non sapere dove andiamo
né da dove veniamo…!

Rubén Darío, pseudonimo di Félix Rubén García Sarmiento, fu un influente poeta, giornalista e diplomatico nicaraguense, nato il 18 gennaio 1867 e morto nel 1916.
E’ riconosciuto come leader del Modernismo, la corrente letteraria ispanoamericana che fiorì in America Latina durante il 1800.

In questa poesia, Rubén Darío cerca di descrivere i suoi sentimenti riguardo all’essere umano e quanto sia triste e deprimente vivere nelle nostre condizioni.
Meglio vivere come un oggetto inanimato perché non è costretto passare attraverso la vita consapevole della sua tragicità e del terrore che ne deriva.
Una roccia o un albero non hanno problemi esistenziali: non devono preoccuparsi del loro destino perché hanno la fortuna di non essere senzienti. Possono esistere senza interrogarsi sul proprio destino.
Questa poesia è una serie di pensieri incompiuti, che rappresentano lo stato d’animo in cui sperimentiamo l’incertezza della nostra esistenza.

44 thoughts on “Lo fatal

  1. Direi che questi versi sono davvero notevoli come senza ombra di dubbio lo deve essere stato l’autore che in verità ammetto di non conoscere. E ti ringrazio per avercene parlato❣❣❣ Buon proseguimento di giornata 😘

    Liked by 1 person

  2. Thanks for sharing this previously unknown poet. I agree with your other commenters that say without pain there is not joy and life without joy is not really living. Although to experience neither pleasure or pain and just accept the is of the moment is also a common mediation technique. So who is correct?

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