“Noli me tangere”

Noli me tangere” (‘touch me not’) is the Latin version of a phrase said by Jesus to Mary Magdalene (see here) immediately after his resurrection.
The sentence continues: “nondum enim ascendi ad Patrem meum ” (for I have not yet ascended to the Father).
The scene, told in chapter 20 of the Gospel of John, has been a frequent subject of artistic representation.
Mary of Magdala, who has discovered that Jesus’s tomb is open and empty, encounters a man whom she takes for the keeper of the garden, and asks him if he knows where Jesus’s body is.
In response, the gardener only says her name: “Mary”. She turns towards him, and realises he is the resurrected Jesus and says to him in Hebrew: “Rabbouni!“, which means: Master
Jesus asks her not to hold on him because he has not yet ascended to the Father and adds: “But go to my brothers and tell them: I am ascending to my Father and your Father, to my God and your God.”

In yesterday’s post I published the painting “Noli me tangere” by Beato Angelico (1438) . today the one by Antonio da Correggio now preserved in Madrid, in the Prado Museum, dating from around 1523-1524.
Antonio Allegri da Correggio was the most modern and daring painter of the High Italian Renaissance, author of some of the most vigorous and sensuous works of the sixteenth century.
This painting is one of the few private commissions carried out by Correggio after returning to Parma in 1520 and was later given as a present to king Philip IV of Spain , who sent it to the Monastery of El Escorial.
In this well balanced composition the figure of Mary Magdalene, blonde, dressed in yellow brocade, prostrate in front of the young gardener contrasts with the serenity of Jesus, whose left arm is dramatically turned upwards to indicate the sky, the heaven from which he should not be held back. Next to him are the tools of human work that form a sort of “still life”.
The beautiful landscape painted with wonderful iridescent tones evokes the light of dawn, the time when, according to tradition, Mary Magdalene met Christ by the tomb.


Some Christians. in order to diminish the importance and apostolicity of women, did not consider Mary Magdalene an apostle.
Others, on the other hand, underline her role as the first witnesses to the resurrection, after having been present at the crucifixion of Jesus and at his burial, and define her as “Apostola apostolorum” that is the “apostle to the apostles” , sent by Christ to announce the good news of his resurrection to the other disciples.

“Noli me tangere” (“non toccarmi”) è la versione latina di una frase detta da Gesù a Maria Maddalena (vedere qui) subito dopo la sua risurrezione.
La frase continua: “nondum enim ascendi ad Patrem meum “(perché non sono ancora asceso al Padre), e viene interpretata come un’esortazione alla Maddalena a non trattenerlo.
La scena raccontata nel capitolo 20 del Vangelo di Giovanni. è stata un frequente soggetto di rappresentazioni artistiche.
Maria Maddalena, che ha scoperto che il sepolcro di Gesù è aperto e vuoto, incontra un uomo e lo scambia per il custode del giardino. Gli chiede se sa dov’è stato portato il corpo di Gesù.
In risposta, il giardiniere pronuncia solo il suo nome: “Maria”, al che la donna si rende conto che è Gesù risorto e gli dice in ebraico: “Rabbunì!“, che significa: Maestro.
Gesù le chiede di non trattenerlo, perché non è ancora salito dal Padre e aggiunge: “Ma va’ dai miei fratelli e di’ loro: Io salgo al Padre mio e Padre vostro, Dio mio e Dio vostro”.

Nel post di ieri ho pubblicato il dipinto “Noli me tangere” del Beato Angelico (1438) . oggi quello di Antonio da Correggio conservato a Madrid, nel Museo del Prado e databile attorno al 1523-1524.
Antonio Allegri da Correggio fu il pittore più moderno e ardito dell’Alto Rinascimento italiano, autore di alcune delle opere più vigorose e sensuali del Cinquecento.
Questo dipinto è una delle poche commissioni private eseguite dal Correggio dopo il ritorno a Parma e venne in seguito dato in dono al re Filippo IV di Spagna, che lo inviò al Monastero dell’Escorial.
In questa equilibrata composizione la figura di Maria Maddalena, bionda, vestita di broccato giallo, prostrata davanti al giovane giardiniere, si contrappone alla serenità di Gesù il cui braccio sinistro è drammaticamente rivolto verso l’alto ad indicare il cielo, il paradiso dal quale non può essere trattenuto. Accanto a lui gli attrezzi del lavoro umano che formano quasi una “natura morta” .
Il bellissimo paesaggio dipinto con meravigliosi toni cangianti rievoca la luce dell’alba, il tempo in cui, secondo la tradizione, Maria Maddalena incontrò Cristo presso il sepolcro.

Alcuni cristiani, nell’intento di sminuire l’importanza e l’apostolicità delle donne, non consideravano Maria Maddalena un’apostola.
Altri invece sottolineano il suo ruolo come la prima testimone della risurrezione, dopo essere stata presente anche alla crocifissione e alla sepoltura, e la definiscono Apostola apostolorum, ossia, “Apostola degli apostoli”, inviata da Cristo ad annunziare agli altri la buona novella della sua risurrezione

62 thoughts on ““Noli me tangere”

  1. E’ una delle scene più belle e significative del Nuovo Testamento.
    La profetizzazione che diventa realtà, la donna che intuisce, capisce, ama. Ma che non può far nulla, perché le Sacre Scritture devono avere compimento.
    Se ci si pensa bene, è straziante.

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  2. Scena meravigliosa. Grazie per aver condiviso il bellissimo dipinto di Correggio. Personalmente, comunque, ho una preferenza per il Beato Angelico (il che non deve stupire visto che é forse il mio pittore preferito della sua epoca).

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      1. Feel most welcome. ❤ And, yes she was. I wonder why the apostleleship of women wasn’t recognized in the Bible. I even read about one Thecla who worked closely with Paul and did well in proclaiming the gospel of Christ in many regions. Wonder why her works were abolished from Biblical compositions too.

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      2. T’NaCH — common law. New Testament — theology. The one shares nothing in common with the other. Hence the church has a reputation for war crimes guilt and has nothing what so ever to do with justice. How come missionaries fail to make mention of this horrible, disgusting, and absolutely vile gospel bad news?

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  3. We are all important in the eyes of God. Not sure why this competition for self importance continues. Male/female, white/black, saint/sinner. If the only way we can build ourselves up is to tear someone else down, then we are the least of his creatures. Happy Monday Luisa. Allan

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      1. La Pasquetta procede molto bene, grazie, 😊. Spero che anche la tua Pasquetta sia bella come la mia, 😊. In settimana nuova apertura, 😉. Il mistero sulla seconda sorpresa sarà presto svelato, 😉. 🌷🤗😘🌷

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  4. There is also a beautiful yellow wild flower: Impatiens “noli me tangere” (touch-me-not).

    It is an annual herbaceous plant in the family Balsaminaceae found in damp places in Europe and Asia.

    This plant got the name “noli me tangere” because its pods explode, when touched.

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