Pietro Aretino/3a

➡️Part 1
➡️Part 2

Pietro Aretino, Giulio Romano & Marcantonio Raimondi (first part)

Giulio Romano (1499 –1546) was an Italian artist, assistant in Raphael’s workshop, where he became so important that after Raphael’s death he completed a number of his master’s unfinished works.

Before leaving Rome to become a painter and an architect at the court of the Gonzaga dukes in Mantua, Romano entrusted some of his erotic paintings to the engraver Marcantonio Raimondi, who had collaborated with Raphael and was known for being the first important printmaker whose body of work consisted largely of prints reproducing the works of famous artists: a key figure in the rise of the reproductive print.

From those paintings the engraver printed a series of sixteen images of sexual positions and collected them in a book called I Modi (The Ways/The Positions), also known as The Sixteen Pleasures.
The drawings quickly gained popularity in papal Rome of the time.
But printing erotica caused him big problems: the original edition was completely destroyed and the printmaker was imprisoned by the Pope in 1524. Romano. on the other hand. was not prosecuted since, unlike Raimondi, his images were not intended for public consumption.

It was only thanks to the intervention of some influential friends that the engraver was released.

One of the champions of freedom who campaigned for his release was Pietro Aretino

To be continued

Image: Some of the last existing fragments of the surviving Raimondi edition of I Modi – British Museum.

Giulio Romano (1499 – 1546) fu un artista italiano, assistente nella bottega di Raffaello, dove divenne così importante che dopo la morte di Raffaello fu lui a completare alcune opere lasciate incompiute del suo maestro.

Prima di partire da Roma per diventare pittore e architetto alla corte dei duchi Gonzaga a Mantova, Romano affidò alcuni suoi dipinti erotici all’incisore Marcantonio Raimondi , che aveva collaborato con Raffaello ed era noto per essere il primo importante incisore a dedicarsi quasi esclusivamente alla riproduzione di opere di artisti famosi, inaugurando così un genere di grande fortuna.

Da quei dipinti l’incisore stampò una serie di sedici immagini di posizioni sessuali e le raccolse in un libro intitolato I Modi, noto anche come I sedici piaceri
I disegni rapidamente divennero molto popolari nella Roma papale del tempo.
Ma la stampa e la diffusione di quelle opere erotiche gli causò grossi problemi: l’edizione originale fu completamente distrutta e l’incisore venne imprigionato dal Papa nel 1524. Romano invece non fu processato poiché, a differenza di Raimondi, le sue immagini non erano destinate alla diffusione pubblica.
Fu solo grazie all’intervento di alcuni influenti amici che l’incisore venne rilasciato.

Uno dei paladini che si batterono per la sua liberazione fu Pietro Aretino

Continua

Immagine: Alcuni degli ultimi frammenti esistenti dell’edizione sopravvissuta de “I Modi” di Raimondi che si trovano al British Museum.

41 thoughts on “Pietro Aretino/3a

      1. Did he?
        What is obscene for one person may not be obscene for another,
        I find obscene so many images of violence that the media bestow on us almost every day
        Thank you, dear Pat
        Have a nice new week

        Liked by 1 person

  1. Please, Luisa, continue, it all sounds very interesting, although, I cannot see what the fuss was about as the drawings you have kindly included look more like athletics rather than erotica.

    Joanna

    Liked by 1 person

  2. Wow. Every post of yours only keeps getting more and more interesting. I loved it. 🥰🥰. Thanks for sharing such an interesting article.

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      1. Mi sa che molta polvere sotto il tappeto la nascondevano certi rappresentanti della Chiesa che, pur avendo fatto voto di castità, di nascosto avevano delle amanti, 😉. Ma lì nessuno diceva niente e “reggeva loro il gioco”, 😉. Un po’ del tipo “due pesi due misure”, 😜.

        Liked by 1 person

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