Anselm Feuerbach the leading classicist painter of the German 19th-century German school, who died in Venice in 1880, painted “The Death Of Pietro Aretino” preserved in The Kunstmuseum Basel (Switzerland).
The painting is an example of narrative art, which is used to tell a story. The setting is the exterior of an Italian villa where a party is in progress.
In the upper right part of the picture are three pretty ladies and above them two men, one of whom is raising his glass to toast or to have it filled.
On the left, a couple is embracing, unaware of what is taking place in front of them: the woman is still holding the glass in her hand, while the man is pulling her by the neck for a kiss.
Pietro Aretino seems to have just fallen: his back rests on the stone flooring, his hand is still gripping the tablecloth and pulling it, dragging some plates and food down with him.
A man is leaning over him, trying to reach him, while with one hand he is clinging to the edge of the table, perhaps so as not to lose his balance.
Actually, it does not look like it was laughter that caused the fall and ended in a broken neck, but rather of a heart attack. stroke, or perhaps poisoning.
Surprisingly, the one who expresses the most vivid emotion seems to be the small dog who is on the floor next to Aretino, and is looking at him surprised and a little alarmed by what has just happened.
Obviously Feuerbach was not interested in reproducing the historical event realistically, but by associating festive moment and sudden death he seemed to recall the well-known admonition: Memento mori.
Or maybe he wanted to make a connection with the figure of the tortured slave in Tintoretto’s painting: “The miracle of the Slave” (1547-48) also knows as “ Saint Mark Freeing the Slave”, where the man is lying on the ground almost in the same position as that of Aretino.
In a letter of April 1548 Aretino had praised the recently completed painting, its realism, and the representation of the slave fallen to the ground.
Anselm Feuerbach il principale pittore classicista della scuola tedesca del XIX secolo, morto a Venezia nel 1880 dipinse “La morte di Pietro Aretino” conservato nel Museo d’arte di Basilea
Il quadro è un esempio di arte narrativa, usata per trasmettere una storia. L’ambientazione è l’esterno di una villa italiana dove è in corso una festa.
A destra ci sono tre graziose dame e, al di sopra, due uomini, uno dei quali sta alzando il bicchiere per brindare o per farselo riempire.
A sinistra, una coppia si sta abbracciando, ignara di ciò che accade davanti a loro: la donna tiene ancora il bicchiere in mano mentre l’uomo la tira per il collo per darle un bacio.
Pietro Aretino sembra appena caduto a terra: la sua schiena poggia sul pavimento di pietra e ha ancora una mano aggrappata alla tovaglia che tira trascinando con sé piatti e cibarie.
Un uomo si china su di lui, cercando di raggiungerlo, mentre con una mano si afferra al bordo del tavolo forse per non perdere l’equilibrio.
In realtà, non sembra che sia stata una risata a causare la caduta e la conseguente rottura del collo, ma piuttosto un infarto, un ictus o magari avvelenamento.
Sorprendentemente, chi esprime l’emozione più viva sembra essere il cagnolino che è sul pavimento accanto all’Aretino, e lo guarda sorpreso e un po’ allarmato da ciò che è appena accaduto.
Ovviamente Feuerbach non voleva riprodurre fotograficamente l’evento storico ma, associando il momento di festa e la morte improvvisa sembrava richiamare il noto monito: Memento mori.
O forse voleva riproporre la figura dello schiavo torturato del quadro del Tintoretto dal titolo “Il miracolo dello schiavo” (1547-48) il cui corpo è steso a terra quasi nella stessa posizione dell’Aretino, che a suo tempo ne aveva lodato il realismo.
In una lettera del 1548 infatti aveva decantato “la figura che, tutta ignuda, giuso in terra, è offerta a le crudeltà del martirio. I suoi colori son carne, il suo lineamento ritondo, e il suo corpo vivo …. che lo spettacolo pare più tosto vero che finto.”
Profound interpretation, Luisa. Impressive. 🤓
LikeLiked by 1 person
I thank you with all my heart, Pat.💙❤️💙
Glad to hear you enjoyed it
LikeLiked by 1 person
Feuerbach’s painting on Pietro Aretino death appears to the best example of a pure art . Three Ladies on the apposite side of Aretino in the party show how jovial minded he was . Apprehension of poisoning can’t be ruled out . Heart attack may be caused due to poisoning . But Feuerbach’s painting came so late in the 19th century certainly surprised one and all as before that Aretino didn’t get recognition as the forerunner of the Renaissance . Your description about all that adds further flavor in your blog . Thanks !
LikeLiked by 1 person
You are really very kind and I thank you for the appreciation and support you offer me constantly🙏🌷🙏
LikeLike
Thanks !
LikeLiked by 1 person
Oh dear, is this a brothel scene with “swinger sex” ? Poor Piero Aretino was obviously too old to survive it. LOL …. Elderly gentlemen, please abstain!
LikeLiked by 1 person
Thanks for the reflection even though I think a 64 year old man would disagree with your opinion 😉
LikeLiked by 1 person
Of course, dear Luisa, since nowadays 64 year old men are not “old” any more. They are in their best years, and have a lifetime of up to 80 or 90 years, if they are lucky and take care of themselves. And with botox and hyalarone, they look young, too.
LikeLiked by 2 people
👍😉💕
LikeLiked by 1 person
A fitting tribute Luisa. Thanks for sharing. Allan
LikeLiked by 1 person
Your kind words are very much appreciated.🙏
I’m really glad you enjoyed this post, Allan!
LikeLiked by 1 person
Il quadro è molto molto bello. Povero Aretino, se la causa della morte non è stata causata dalla caduta mentre rideva, l’unica cosa da sperare è che la sua sia stata una morte rapida e indolore.
LikeLiked by 1 person
Glielo auguro anch’io 💙
Grazie e buon pomeriggio, Eleonora
LikeLiked by 1 person
Buon pomeriggio anche a te, 💕🌷😘.
LikeLiked by 1 person
merveilleux! merci Luisa:)
LikeLiked by 2 people
Merci à toi, chère Marguerite.
Je te souhaite un bon week-end.
Bisous 😘😘😘😘😘
LikeLike
Una fine improvvisa!!! Se è stato un infarto o un ictus fulminante almeno non ha patito, perché il più delle volte anche il trapasso si deve sudare!!! Bella e completa la tua spiegazione del quadro 🥀🥀🥀 Buon pomeriggio 😘
LikeLiked by 1 person
Hai ragione, Giusy cara: a volte diventa difficile e faticoso anche il morire
Grazie per il commento e felice serata 😘
LikeLiked by 1 person
Aretino è morto come ha vissuto la sua vita. Si dice che abbia chiesto di incidere sulla sua tomba alcune parole che nessuno ha registrato:
“Qui giace Pietro Aretino, poeta toscano,
che ha parlato male di tutti tranne che di Dio,
scusandosi dicendo: “Non lo conosco”.
Come previsto, la sua storia è una lettura edificante che fornisce informazioni sulla storia di grandi scrittori e suscita interesse a leggere ulteriormente. Una chiusura perfetta Luisa. Un abbraccio.
LikeLiked by 1 person
Hai ragione: un’uscita di scena perfetta per la sua vita un po’ sopra le righe
LikeLiked by 1 person
[…] Pietro Aretino’s Death/2 […]
LikeLiked by 1 person
Thank you so much for reblogging 🙏🌺🙏
LikeLike
How do you do it Luisa? I love to follow your brilliant posts, but I’m afraid I can’t always keep up 💙
LikeLike
Thank you so much, dear Malc. 😊😊. I feel highly motivated by your kind words.
LikeLiked by 1 person
Un quadro davvero bellissimo, pietro L’Aretino non poteva sperare in un omaggio migliore per essere omaggiato nel momento della morte. 🙂
LikeLike
“Una risata vi seppellirà” (cit.)
LikeLike
I learn so much from your interesting posts. Thank you.
LikeLike
Thank you for always blessing us with so much informative post dear Luisa ❤️
LikeLiked by 1 person
You are really nice, Daphny, and I thank you for your kind words🌺💐🌺
LikeLiked by 1 person
Always a pleasure dear Luisa 💞🌸
LikeLiked by 1 person
In effetti leggendo il tuo racconto sulla morte di Pietro Aretino, nella mia mente si erano create immagini completamente diverse.
LikeLiked by 1 person
🙏💐🙏💐🙏
LikeLiked by 1 person