Pietro Aretino’s Death/2

Anselm Feuerbach the leading classicist painter of the German 19th-century German school, who died in Venice in 1880, painted “The Death Of Pietro Aretino” preserved in The Kunstmuseum Basel (Switzerland).

The painting is an example of narrative art, which is used to tell a story. The setting is the exterior of an Italian villa where a party is in progress.

In the upper right part of the picture are three pretty ladies and above them two men, one of whom is raising his glass to toast or to have it filled.
On the left, a couple is embracing, unaware of what is taking place in front of them: the woman is still holding the glass in her hand, while the man is pulling her by the neck for a kiss.

Pietro Aretino seems to have just fallen: his back rests on the stone flooring, his hand is still gripping the tablecloth and pulling it, dragging some plates and food down with him.
A man is leaning over him, trying to reach him, while with one hand he is clinging to the edge of the table, perhaps so as not to lose his balance.

Actually, it does not look like it was laughter that caused the fall and ended in a broken neck, but rather of a heart attack. stroke, or perhaps poisoning.
Surprisingly, the one who expresses the most vivid emotion seems to be the small dog who is on the floor next to Aretino, and is looking at him surprised and a little alarmed by what has just happened.

Obviously Feuerbach was not interested in reproducing the historical event realistically, but by associating festive moment and sudden death he seemed to recall the well-known admonition: Memento mori.
Or maybe he wanted to make a connection with the figure of the tortured slave in Tintoretto’s painting: “The miracle of the Slave” (1547-48) also knows as “ Saint Mark Freeing the Slave”, where the man is lying on the ground almost in the same position as that of Aretino.
In a letter of April 1548 Aretino had praised the recently completed painting, its realism, and the representation of the slave fallen to the ground.

Anselm Feuerbach il principale pittore classicista della scuola tedesca del XIX secolo, morto a Venezia nel 1880 dipinse “La morte di Pietro Aretino” conservato nel Museo d’arte di Basilea

Il quadro è un esempio di arte narrativa, usata per trasmettere una storia. L’ambientazione è l’esterno di una villa italiana dove è in corso una festa.
A destra ci sono tre graziose dame e, al di sopra, due uomini, uno dei quali sta alzando il bicchiere per brindare o per farselo riempire.
A sinistra, una coppia si sta abbracciando, ignara di ciò che accade davanti a loro: la donna tiene ancora il bicchiere in mano mentre l’uomo la tira per il collo per darle un bacio.
Pietro Aretino sembra appena caduto a terra: la sua schiena poggia sul pavimento di pietra e ha ancora una mano aggrappata alla tovaglia che tira trascinando con sé piatti e cibarie.
Un uomo si china su di lui, cercando di raggiungerlo, mentre con una mano si afferra al bordo del tavolo forse per non perdere l’equilibrio.
In realtà, non sembra che sia stata una risata a causare la caduta e la conseguente rottura del collo, ma piuttosto un infarto, un ictus o magari avvelenamento.
Sorprendentemente, chi esprime l’emozione più viva sembra essere il cagnolino che è sul pavimento accanto all’Aretino, e lo guarda sorpreso e un po’ allarmato da ciò che è appena accaduto.

Ovviamente Feuerbach non voleva riprodurre fotograficamente l’evento storico ma, associando il momento di festa e la morte improvvisa sembrava richiamare il noto monito: Memento mori.
O forse voleva riproporre la figura dello schiavo torturato del quadro del Tintoretto dal titolo “Il miracolo dello schiavo” (1547-48) il cui corpo è steso a terra quasi nella stessa posizione dell’Aretino, che a suo tempo ne aveva lodato il realismo.
In una lettera del 1548 infatti aveva decantato “la figura che, tutta ignuda, giuso in terra, è offerta a le crudeltà del martirio. I suoi colori son carne, il suo lineamento ritondo, e il suo corpo vivo …. che lo spettacolo pare più tosto vero che finto.”

32 thoughts on “Pietro Aretino’s Death/2

  1. Feuerbach’s painting on Pietro Aretino death appears to the best example of a pure art . Three Ladies on the apposite side of Aretino in the party show how jovial minded he was . Apprehension of poisoning can’t be ruled out . Heart attack may be caused due to poisoning . But Feuerbach’s painting came so late in the 19th century certainly surprised one and all as before that Aretino didn’t get recognition as the forerunner of the Renaissance . Your description about all that adds further flavor in your blog . Thanks !

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      1. Of course, dear Luisa, since nowadays 64 year old men are not “old” any more. They are in their best years, and have a lifetime of up to 80 or 90 years, if they are lucky and take care of themselves. And with botox and hyalarone, they look young, too.

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  2. Una fine improvvisa!!! Se è stato un infarto o un ictus fulminante almeno non ha patito, perché il più delle volte anche il trapasso si deve sudare!!! Bella e completa la tua spiegazione del quadro 🥀🥀🥀 Buon pomeriggio 😘

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  3. Aretino è morto come ha vissuto la sua vita. Si dice che abbia chiesto di incidere sulla sua tomba alcune parole che nessuno ha registrato:
    “Qui giace Pietro Aretino, poeta toscano,
    che ha parlato male di tutti tranne che di Dio,
    scusandosi dicendo: “Non lo conosco”.
    Come previsto, la sua storia è una lettura edificante che fornisce informazioni sulla storia di grandi scrittori e suscita interesse a leggere ulteriormente. Una chiusura perfetta Luisa. Un abbraccio.

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