Le  donne  del  mio  Vate  –  ☾ CXIV ☽ 🖋️

Cap 15.  L’ultimo D’Annunzio (11)

Continuavo a riflettere sul mio eroe, diventato così fragile nell’ultimo periodo della sua vita, quando diceva che “La vecchiaia rende melenso e vile anche un eroe”, e non poteva più permettersi di sentirsi infastidito da una donna se non scattava immediatamente una sintonia con lei. In questa evenienza, l’incontro, anche se si trattava di una principessa, era destinato a fallire.

Ricordo bene quanto era accaduto nel 1926 con Wanda Paola Lottero, un’attrice teatrale italiana che doveva essere stata ai suoi tempi davvero attraente, e che, a quanto mi era stato detto, si era fatta una bella reputazione di donna dai facili costumi. Era l’ex moglie del principe tedesco Hermann von Ostheim da cui aveva divorziato perché diceva di essere stanca di mantenerlo.
Paola von Ostheim era in seguito stata l’amante del re Costantino I di Grecia (che era sposato con Maria di Prussia) per una decina d’anni, dal 1913 alla sua morte nel 1923, l’anno dopo a quello in cui il sovrano aveva dovuto abdicare ed era venuto in esilio qui in Italia, a Palermo. Si sa che Costantino l’aveva ricoperta di gioielli, pizzi, vestiti, denaro e persino monili antichi recuperati da Schliemann e che, alla sua morte, lei decise di divulgare le lettere ricevute da lui. La sua motivazione ufficiale fu il desiderio di tentare di ripristinare la reputazione del re, che si era sacrificato per amore del suo popolo, ma era stato schiacciato da un susseguirsi di rivolte e cospirazioni. Molti invece pensano che si fosse trattato solo di lucrare sulla pubblicazione.

Gabriele l’aveva conosciuta giovanissima, più di vent’anni prima, e ricordo bene con quale ansia aveva atteso il momento di poterla incontrare di nuovo qui al Vittoriale. Però, al suo arrivo, aveva immediatamente notato con orrore il viso ormai disfatto, il corpo appesantito e soprattutto la scarsa raffinatezza dell’abbigliamento. Lei aveva oramai 45 anni, e il mio vate 63. Mon Maître mi raccontò di averla trovata passabile solo “dall’inguine al ginocchio, forse al tallone”, ma di essere stato costretto a coprirle il petto con una camicia d’oro. Aveva aggiunto che, per fortuna, il viso ingrossato e devastato era nascosto “fra le ombre di molti cuscini”. Purtroppo la donna aveva anche problemi d’udito, e il Comandante mi parlò del supplizio di essere costretto a urlare le sue parole d’amore.

Un incontro alquanto squallido, della cui meschinità Paola non sembrò neppure rendersi conto. Anzi, soddisfatta e sicura di averlo ammaliato, decise che poteva anche concludere un buon affare. Infatti, vedendo che il mio Vate possedeva già alcune statue di Buddha, gliene offrì un’altra dicendogli di pagarla “quello che vi aggrada“. Quando però quella si accorse che il mio Gabriele si era tenuto la statuetta senza versarle nulla, forse a risarcimento dello spregevole amplesso, si infuriò terribilmente. Pretese di ricevere 15.000 lire, aggiungendo “altrimenti vi strozzo”. Quando decise di passare alle vie legali. il mio Vate si vide costretto a risponderle a tono: “Della vostra asprezza anche l’idolo è stupefatto”.
Non so se quella statuetta figuri ancora nella ricca collezione di Buddha millenari che abbiamo qui al Vittoriale.

Ora il mio eroe non c’è più, ma so che attraverso la morte otterrà l’immortalità sopravvivendo nella memoria del suo pubblico, sia grazie alle sue opere che alla sua vita irripetibile. Per questo ha sempre posto un enorme accento sulla creazione di un culto personale, un “culto di sé”. È sempre stato capace di commercializzare le sue opere in modo efficiente e ha fatto di questa casa un monumento nazionale.

“Io ho quel che ho donato” è il motto fatto incidere sul frontone del nostro ingresso. Quando gli avevo chiesto che cosa intendesse dire, mi spiegò che quella frase, “Hoc habeo quodcumque dedi”, era stata pronunciata da Marco Antonio sconfitto e morente, ormai consapevole che la sua sorte era segnata. Gabriele aggiunse che tutto ciò che aveva ottenuto nella vita gli era venuto dal suo lavoro letterario, pertanto tutto ciò che aveva guadagnato era il frutto di ciò che aveva “donato” artisticamente. Ma voleva anche farmi capire quello che già sapevo, che cioè essendo stato generoso finirà per possedere sotto altra veste tutto ciò che ha donato. E questo vale per i beni materiali, ma anche e soprattutto per i sentimenti.

continua

I kept thinking about my hero, who had become so fragile in the last period of his life, when he said, “Old age makes even a hero sentimental and vile”, and he could no longer allow himself to be annoyed by a woman if an immediate harmony wasn’t struck with her. In this case, the encounter, even though it was with a princess, was doomed to fail.

I remember well what had happened in 1926 with Wanda Paola Lottero, an Italian stage actress who must have been truly attractive in her time, and who, as I had been told, had gained quite a reputation as a woman of loose morals. She was the ex-wife of the German prince Hermann von Ostheim from whom she had divorced because she claimed to be tired of supporting him.

Paola von Ostheim had later become the lover of King Constantine I of Greece (who was married to Maria of Prussia) for about a decade, from 1913 until his death in 1923, the year after the one when he had had to abdicate and had come into exile here in Italy, in Palermo. It is known that Constantine had covered her with jewels, lace, clothes, money, and even ancient artifacts retrieved by Schliemann, and that upon his death, she decided to disclose the letters received from him. Her official motivation was the desire to try to restore the reputation of the king, who had sacrificed himself for the love of his people, but had been crushed by a series of revolts and conspiracies. Many, however, think that it was it was just a matter of making money from the publication.

Gabriele had met her when she was very young, more than twenty years earlier, and I remember well how eagerly he had awaited the moment to meet her again here at the Vittoriale. However, upon her arrival, he immediately noticed with horror her now haggard face, her heavy body, and above all, the lack of refinement in her attire. She was now 45 years old, and my Poet 63. Mon Maître told me that he found her passable only “from the groin to the knee, perhaps to the ankle”, but he was forced to cover her chest with a golden shirt. He added that providentially, the swollen and devastated face was hidden “among the shadows of many pillows”. Unfortunately, the woman also had hearing problems, and the Commander told me about the torment of being forced to shout his words of love to her.

A rather squalid encounter, of which Paola did not even seem to realize the meanness. On the contrary, satisfied and confident of having enchanted him, she decided that she could even conclude a good deal. Indeed, seeing that my Ariel already owned some Buddha statues, she offered him another one, telling him to pay “whatever pleases you”. However, when she noticed that my Gabriele had kept the statuette without paying her anything, perhaps as compensation for the despicable encounter, she became terribly angry. She demanded to receive 15,000 lire, adding “otherwise I’ll strangle you”. When she decided to take legal action, my Vate felt compelled to respond in kind, saying: “Even the idol is amazed by your harshness“.
I don’t know if that statuette still appears in the rich collection of ancient Buddhas we have here at the Vittoriale.

Now my hero is no more, but I know that through death he will attain immortality by surviving in his public’s memory, both thanks to his works and to his unique life. For this purpose, he always placed great emphasis on the creation of a personal cult, a “cult of the self”. He was always able to market his works efficiently and made this house a national monument.

“I have what I have given” is the motto inscribed on the pediment of our entrance. When I asked him what he meant by that, he explained that the phrase, “Hoc habeo quodcumque dedi”, had been uttered by the defeated and dying Marcus Antonius, already aware that his fate was sealed. Gabriele added that everything he had achieved in life had come from his literary work, so everything he had earned was the result of what he had “given” artistically. But he also wanted me to understand what I already knew, that being generous, he would eventually possess everything he had given in another form. And this applies to material goods, but also and above all to feelings.

to be continued

26 thoughts on “Le  donne  del  mio  Vate  –  ☾ CXIV ☽ 🖋️

      1. He would have been fascinating and his therapist would have had a post mortem best seller. Not sure if his vanity would have permitted him to agree to therapy, but he might also have expected others to be as infatuated with him as he was. Fin point to conjecture, Luisa.🤔😉🤯

        Liked by 1 person

  1. Yikes. How sad for both of them. Striving for perfection in looks and wealth in those we associate with can doom us to disappointment if we do not love the soul beneath. Happy Sunday Luisa. Allan

    Liked by 2 people

  2. It is incredible that a man like El Vate, with a twisted concept of sex, has been able to dazzle so many beautiful women. In short, in human behavior not everything has an explanation. Apart from that, the writing of your story, as always, is captivating from beginning to end due to the delicacy of your writing. Have a happy night Luisa.

    Liked by 1 person

Leave a comment